Scenariusz lekcji nt. bajek żydowskich. Tematem jest przesłanie płynące z bajek żydowskich Horacego Sefrina.
ALICJA KAMIŃSKA GIMNAZJUM W KONOPISKACH
Temat: „ Miej serce i patrzaj w serce „ – o przesłaniu płynącym z bajek żydowskich Horacego Safrina.
Cele: · Uczeń poznaje tradycje i kulturę żydowską, · Wie, kto jest nadawcą i adresatem bajek, · Potrafi dokonać interpretacji tekstu i odczytać sens utworu, · Umie korzystać z różnych źródeł, · Potrafi prezentować rezultaty pracy grupy ( lider), · Pogłębia swa wrażliwość na obecność drugiego człowieka, · Dostrzega wady ludzkiego postępowania.
Metody pracy: · Metoda zajęć praktycznych, · Dyskusja, · Praca w grupach, · Inscenizacja- prezentacja scenek, · Elementy dramy.
Formy pracy: · Praca indywidualna, · Praca grupowa
Środki dydaktyczne: · Słownik frazeologiczny, · Słownik języka polskiego, · Słownik terminów literackich, · Księga przysłów polskich D. I W. Masłowskich, · Plansze z tytułami bajek i hasła- morały.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzam krótko uczniów w temat, opowiadając im o kulturze i tradycjach żydowskich. Nawiązuję do twórczości pisarzy żydowskich. Następnie proszę o przypomnienie terminu „ bajka” i „facecja”. ( uczniowie mogą skorzystać ze słowników)
2. Rozdaję uczniom teksty ksero z bajkami i facecjami Horacego Safrina. (zał.1) Dzielę klasę na cztery grupy, każda z nich otrzymuje do opracowania jedną z bajek. Przydzielam bajkę i kartkę z poleceniami pomocniczymi, które pozwolą uczniom na lepsze zrozumienie treści. Uczniowie mają czas na skorzystanie ze źródeł. (zał. 2 )
3. Omawiam z uczniami poszczególne bajki, odnosząc się do poleceń, prowadzimy dyskusję, między innymi o eutanazji, sprawiedliwości, niezgodzie itp. Uczniowie dochodzą do wniosku, że zawsze, od wieków głupota, zarozumiałość, kłamstwo, niesprawiedliwość, niezgoda panoszą się, dlatego pouczenia płynące z tych bajek nie straciły na aktualności i mogą być adresowane do każdego z nas. Zapisujemy wniosek pod tematem lekcji.
4. Rozdaję uczniom zestaw haseł- morałów wynikających z poszczególnych bajek. (zał. 3 )
5. Grupy dostają kolejne zadanie do wykonania ( zał. 4 ) musza wykazać się umiejętnością postrzegania otaczającego świata i argumentacją. Podchodzę do uczniów, w razie konieczności, pomagam, wyjaśniam. Następnie grupy prezentują przygotowane zadania, nagradzam prace ocenami.
6. Zadaję pracę domową ( do wyboru): · Podglądając samych siebie i otoczenie napisz bajkę, w której dostrzeżesz i skrytykujesz wady i przywary ludzkie. · Przedstawiciel prawa, materialista, reprezentant humanitaryzmu i człowiek niezgodny spotykają się u psychologa. Na co się skarżą?, co im radzi psychoterapeuta? – opowiadanie z dialogiem.
Załącznik 1
Trzy jabłka
Spierały się trzy jabłka, wonne i dojrzałe, Które z nich na największą zasługuje chwałę. Pierwsze rzekło: „Mój pradziad rósł na rajskim drzewie I sam Wąż go zalotnej sprezentował Ewie”. „Mego przodka- chełpliwie drugie się ozwało- Wilhelm Tell z głowy syna celną strącił strzałą”. Zaś trzecie, krasnolice, szyderczo się śmieje: „Raj i łucznik szwajcarski to zamierzchłe dzieje! Ja trwam wiecznie i nigdy nie wychodzę z mody!...” „Kim jesteś, płodorodne?” „Jam jabłko Niezgody”.
O humanitarności
Zarzucała wężowi jadowita żmija, Że niehumanitarnie człowieka zabija: „Ty oplatasz go cielskiem, jak wisielczym strykiem, ja zaś, w imię postępu, zgładzam go- zastrzykiem...”
O ślepocie
Pewnego razu, nie wiedzieć dlaczego, Kret nominację dostał na sędziego. Fakt ten wywołał wśród zwierząt sensację. Kret- jakież może mieć kwalifikacje ?! A władca orzekł, racji swej świadomy: „Temida ślepa i on niewidomy”.
Materialistka
Dziarski byczek, co jeszcze miał zielono w główce, Ofiarował stokrotkę dorodnej jałówce. Ale panna wyśmiała ten dowód uczucia: „Ech, ty głupcze! Czy kwiatek to przysmak do żucia? Chcąc ujawnić, że kochasz mnie miłością wierną, Mogłeś mnie poczęstować przynajmniej lucerną!”
Załącznik 2
Trzy jabłka
1. Podziel w grupie role do głośnego przeczytania bajki 2. Zastanów się nad wymową 3. Kim był Wilhelm Tell? 4. Wyjaśnij związek frazeologiczny „ Jabłko niezgody”. 5. Wyszukaj związki i przysłowia synonimiczne.
O humanitarności
1. Zastanów się na wymową 2. Wyjaśnij słowo eutanazja 3. Przedstaw stanowisko grupy dotyczące eutanazji (argumenty)
O ślepocie
1. Przeczytaj z podziałem na role. 2. Wyjaśnij termin „ Temida” 3. Zastanów się, co znaczy zwrot „ Temida ślepa” 4. Co sądzisz o współczesnym prawodawstwie i sądownictwie?
Materialistka
1. Wyjaśnij termin „ materialista”. 2. Co dla Ciebie jest wartością nadrzędną w życiu ? 3. Przedstaw zdanie grupy dotyczące ludzi oceniających wszystko z punktu widzenia materialnych korzyści.
Załącznik 3
WAŚNIE, SPORY, NIEZGODA OD WIEKÓW GOSZCZĄ WSRÓD LUDZI. TAK NAPRAWDĘ JESTEŚMY WOBEC NICH CIĄGLE BEZRADNI.
HUMANITARYZM = CZŁOWIECZEŃSTWO. POSTĘP CZASEM PROWADZI CZŁOWIEKA W ŚLEPY ZAUŁEK – NAWET UCZY ZABIJAĆ.
PRAWO, SPRAWIELDIWOŚĆ – POJECIA, KTÓRE POWINNY BYĆ JEDNOZNACZNE W SWOJEJ TREŚCI. W DZISIEJSZYCH CZASACH BYWA RÓŻNIE.
OZNAKĄ MIŁOŚCI, TAK NAPRAWDĘ, NIE POWINNY BYĆ DOBRA MATERIALNE, LECZ PRAWDZIWE UCZUCIE.
Załącznik 4
Trzy jabłka
Przygotujcie scenkę rodzajową, w której udowodnicie, że właśnie i spory międzyludzkie prowadzą donikąd.
O humanitarności
Napisz dedykację, zaczynającą się od słów „ Miej serce i patrzaj w serce”, którą umieściłbyś w książce dla obrażonego kolegi.
O ślepocie
Przygotujcie scenkę rodzajową pt.: „ Temida z opaską na oczach”.
Materialistka
Przeprowadźcie wywiad z Materialistką- kobietą oceniającą wszystko z punktu widzenia materialnych korzyści.
|